Vuokatin retki 26. - 29.8.2024

20 retkeläistä lähti ma aamuna J:päästä, Mika Toikan bussilla kuljettajana Irma. Matka taittui leppoisasti Mikkeliin, jossa söimme lounaan. Seuraava pysähdys oli Kuopion tori, pienen bussikierroksen jälkeen ja siellä maistui jäätelö ja kahvi. Iltapäivällä saavuimme Vuokatinrantaan, majoittuen rantahotelliin. Ruoka maistui ja unikin pitkän matkan jälkeen.

-tiistai aamulla lähdimme bussilla Vuokatin vaaralle ja jalkaannuimme katselemaan ja valokuvaamaan hienoja maisemia. Matka jatkui, kierrettiin bussilla Katinkullassa ja sitten  Urheiluopiston alueella eripituisia kävelylenkkejä eri ryhmissä.

- keskiviikkona Sotkamossa kävimme autolla vilkaisemassa kirkkoa, sitten Einen muotikauppaan, josta muutama meistä ostikin vaatetta. Seuraavaksi kirppis Tuulan Tori - ehkä sieltäkin joku löysi jotain. Sitten kävely Saastamoisen kenkäkauppaan ja joku meistä poikkesi myös lähellä olevassa Second hand-myymälässä.
Keskiviikkona osa porukasta käveli Urheiluopiston alueella Piimä Heikin reitin. Kotailta saunan jälkeen, jossa tarjolla grillimakkara/mehu ja meheviä vitsejä.

Lähtöpäivänä to vielä aamulenkit lähelle ja osa pidemmälle ja lounaan jälkeen kotimatkalle. Kuljettaja teki Kajaanissa pienen kierroksen, näimme mm. Urho Kekkosen muistoksi tehdyn patsaan.

Ylimääräisenä kohteena oli Pyhän Georgios Voittajan kirkko, Joroisissa. Kaitaistentie 345, 79690 Kaitainen. Nyk. Sipoossa asuva Pekka Viljakainen rakensi Joroisiin, metsän keskelle, venäläiselle vaimolleen  tsasounan v. 2013 ja kahvilarakennuksen. Alueelle rakennettiin viini ja kasvimaat, helikopterikenttä, padel ym. pelikenttiä. Etäämmälle rinteeseen 2023 valmistui kolme 2 hh ”linnunpönttöä” muistuttavaa hotellihuoneistoa ja lähemmäksi rantaa 50 hlön ravintola ja saunat ym:t. Majoitus maksaa n. 400 €/vrk. Erikoinen nähtävyys.

Matka jatkui, kahvi ja pissataukoja muutamia.

Kotona Järvenpäässä n. klo 21.00

Oikein mukava retki ja mukava porukka.

Retkivastaavana Maj-Lis Lehtinen
Kuvat: Anu Jouppi ja Irma Kinnula